ورود به حساب ثبت‌نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به انجمن» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت‌نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





نتایج: «1» تا «10» از «17»

نمایش رشته‌ای

پیام قبلی پیام قبلی   پیام بعدی پیام بعدی
  1. #2
    تاریخ عضویت
    2018/08/25
    نوشته‌ها
    202
    5
    کاربر عضو

    حکومت در منظر مرحوم امام

    ضابطه ی حکومت این است که یکی از دو دلیل، متعرض دلیل دیگر شود(این تعرض هر گونه که می خواهد باشد، حتی با ملازمه ی عرفیه یا عقلیه به خاطر جهتی از جهات و چه تعرض در موضوع باشد و چه در محمول و چه در متعلق این دو و چه مراحل سابق یا لاحق بر حکم) ولی دلیل دیگر متعرض نباشد. در چنین فرضی عقلاء آن دلیل متعرض را مقدم می کنند بدون این که نسبت سنجی یا لحاظ قوت ظهور کنند.
    ورود و تخصیص و تقیید از نتایج حکومت هستند نه این که ورود در عرض آن باشند؛ چون تقدم یک دلیل بر دلیل دیگر از باب برهان تناقض فقط به دو صورت است: تقدم ظهوری- تقدم حکومی(چه نتیجه اش رفع موضوع حکماً و تنزیلاً باشد و چه رفع حقیقیش باشد.). قسم سومی معقول نمی باشد که شما بخواهید نام آن را ورود بگذارید؛ زیرا هر دو دلیل نسبت به هم تعرض دارند یا یک دلیل نسبت به دیگری فقط تعرض دارد. و شق سومی ندارد؛ فرض عدم تعرض رأساً از مقسم خارج است.
    البته در اصطلاح گذاری هیچ نزاعی نمی باشد. (همه ی علماء و اساتید خارج تفصیلاً این نزاع را مطرح می کنند و آخرش می گویند: لا مشاحة فی الاصطلاح!!!)
نتایج: «1» تا «10» از «17»

برچسب‌ (کلیدواژه) این موضوع:

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی‌توانید موضوع جدید ارسال کنید.
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمی‌توانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمی‌توانید پیام‌های خود را ویرایش کنید
  •