ورود به حساب ثبت‌نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به انجمن» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت‌نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





صفحه 1 از 2 12 آخرین
نتایج: «1» تا «10» از «13»
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2018/01/09
    نوشته‌ها
    48
    6
    مدیر ارشد

    سوال شماره ۲ (مخالفت عملی با علم اجمالی)

    لطفا به این سوالات جواب دهید.
    ۱. آیا مثال «اکرم زیدا» در جایی که زید مشتبه بین دو شخص است مثال برای خطاب تفصیلی است؟ چرا؟
    ۲. در فرضی که شخصی، فرد دیگری را حمل کند که می‌داند یا خودش یا شخص دیگری جنب است شیخ چند صورت تصویر کرده‌اند صورت‌های مختلف را شرح دهید طوری که تفاوت موضوعی و حکمی آنها با یکدیگر مشخص شود.
    ۳. در بحث خنثی مرحوم شیخ می‌فرمایند تعامل خنثی با دیگران و وضعیت او نسبت به احکام مختص به زن و مرد از قبیل خطاب اجمالی نیست. چرا؟
    ۴. در همان فرض تفاوت بین «و التحقیق هو الاول لانه علم تفصیلا بتکلیفه ...» با «مع انه یمکن ارجاع الخطابین الی خطاب واحد...» چیست؟ به نظر شما ارجاع الخطابین الی خطاب واحد صرفا امری انتزاعی است یا اینجا محمل دیگری دارد؟
    ۵. مساله جواز نظر زن به خنثی شبهه مفهومیه است یا مصداقیه؟ چه وجهی برای تمسک به عام در آن قابل تصور است؟ به طور کلی این قسمت از فرمایش مرحوم شیخ را نقد و بررسی بفرمایید.
    ۶. اصل عدم ذکوریت و عدم انوثیت را توضیح داده و جریان یا عدم جریان آنها در مساله را بررسی کنید.
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2018/11/19
    نوشته‌ها
    10
    1
    کاربر عضو

    پاسخ : سوال شماره ۲ (مخالفت عملی با علم اجمالی)

    باسمه تعالی
    عرض سلام دارم خدمت استاد محترم ودوستان عزیز
    جواب سوال 1: به نظرمی رسد که مثال برای خطاب تفصیلی است چون در خطاب تردیدی وجود ندارد ، خطاب مردد جایی است که اصل خطاب هم برای مکلف مشخص نیست مثلا نمی داند که مولا گفت اکرم زیدا یا اینکه وقت رویت هلال دعا بخوان .
    جواب سوال 2 :
    حکم حامل :
    صورت اول : ادخال و دخول مفهوما متغایر و مصداقا متحد هستند . : زید که عمر را به دوش گرفته یک حرکت انجام داده برای ورود به مسجد الحرام . این حرکتی که حامل انجام داده و محمول را داخل به مسحد کرده ، هم عنوان دخول و هم عنوان ادخال به این یک حرکت صادق است. عنوان دخول و ادخال مفهوما متغایر هستند اما فرض این است که اتحاد مصداقی دارند در محل بحث ما .
    حامل علم تفصیلی دارد به حرمت این حرکت این علم تفصیلی متولد از علم اجمالی است چون این حرکتش یا دخول الجنب است یا ادخال الجنب . چه دخول الجنب باشد چه ادخال الجنب ، ما فرض کرده ایم که هر دو حرام است .
    »»»»با علم تفصیلی متولد از علم اجمالی مخالفت کرده است.

    صورت دوم : ادخال و دخول را در مصداق ( کما فی الذهن یعنی در مفهوم ) متغایر بدانیم :
    اولا : حرکت حامل فقط دخول است ، لازمه دخول ادخال است ، چون دیگری بر دوشش است پس دخول و ادخال طبق این بیان تغایر مفهومی و مصداقی دارند .
    ثانیا : عنوان دخول و ادخال ، یک عنوان محرم داشته باشند . مثلا عنوان سبب بودن برای دخول جنب به مسجد ، یک عنوان محرم باشد . . پس حامل با خطاب تفصیلی لا تسبب لورود الجنب فی المسجد مخالفت کرده است .
    »»»»»»»نتیجه این صورت : با علم اجمالی مخالفت کرده است لکن خطاب تفصیلی است .

    صورت سوم : اولا : عنوان دخول ادخال مفهوما و مصداقا متغایر هستند . ثانیا : عنوان دخول و ادخال یک جامع محرم ندارند و هر کدام یک عنوان مستقل هستند . قانون گذار گفته : یا ایها الجنب لا تدخل المجسد (داخل نشو). یا ایها الانسان : لا تدخل الجنب فی المسجد ( داخل نکن ) . در این صورت ، قطعا مخالفت کرده است با داخل کردن جنب به مسجد در پشتش ، یعنی مخالفت اجمالی با خطاب مردد کرده است . می شود نظیر این که می گوییم : یا ظرف شماره یک نجس است یا ظرف شماره دو غصب است .
    »»»»»»نتیجه این صورت : با علم اجمالی مخالفت کرده ، و خطاب مردد است .
    حکم : فیه اقوال : (هر چه که در خطاب مردد گفتیم این جا نیز می آید . )
    حکم محمول :

    حکم محمول را با قطع نظر از حکم حامل بررسی می کنیم یعنی چه قائل به این شویم که حامل حرام را مرتکب شده است یا نشده است .
    اگر محمول ، حامل را اجیر کند که او را به دوش بگیرد و داخل مسجد کند ، مخالفت قطعیه کرده است با خطاب مردد لا تدخل یا لا تستأجر.
    اگر محمول خودش جنب باشد ، صدق دخول فی المسجد کرده است . و اگر حامل جنب باشد با خطاب لا تستأجر جنبا لدخول المسجد مخالفت کرده است .
    در یک فرض می توانیم بگوییم محمول با خطاب مردد مخالفت نکرده و در نتیجه جرمی را مرتکب نشده است ، و آن در صورتی است که بگوییم استیجار تابع حکم اجیر است . یعنی اگر برای خود أجیر جائز است ، برای مستأجر نیز جایز است ( زید اجیر برای خودش دخول به مسجد ، جائز است چون نسبت به خودش شک بدوی دارد و برائت جاری می کند ) ، پس در این صورت ، عمر می تواند زید را اجاره کند ، و از جهت استیجار مشکلی نداریم ، ولو حامل جنب باشد چون نسبت به خودش حامل شبهه بدویه دارد . و نسبت به خود محمول نیز می گوییم که : شک بدوی داریم که جنب است یا نه که برائت جاری می کند .
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/11/17
    نوشته‌ها
    15
    3
    کاربر عضو

    پاسخ : سوال شماره ۲ (مخالفت عملی با علم اجمالی)

    باسمه تعالی
    عرض سلام و احترام به استاد محترم و سایر دوستان
    1. ۱. آیا مثال «اکرم زیدا» در جایی که زید مشتبه بین دو شخص است مثال برای خطاب تفصیلی است؟ چرا؟
    a. بله ظاهرا ،چرا که بحث در ابتدای مبحث مخالفت عملیه با علم اجمالی در دو قسم است قسم اول در جائی است که عمل به دو جانب علم اجمالی سر از مخالفت عملیه با یک خطاب تفصیلی در بیاورد . در این مثال خطاب ما مردد نیست بلکه کاملا مشخص و تفصیلا معین است(اکرم) . همینطور متعلق خطاب نیز در این فرض که زید کاملا شناخته شده باشد ولی شک کنیم که کدام یک از این افراد زید است کاملا مشخص است (شبهه مصداقیه) در این صورت نیز مخالفت با اکرام دو نفری که مشتبه هستند مخالفت با خطاب تفصیلی ما به حساب میاید .
    2. ۲. در فرضی که شخصی، فرد دیگری را حمل کند که می‌داند یا خودش یا شخص دیگری جنب است شیخ چند صورت تصویر کرده‌اند صورت‌های مختلف را شرح دهید طوری که تفاوت موضوعی و حکمی آنها با یکدیگر مشخص شود.
    ○ شیخ ره سه فرض را مطرح کرده اند
    a. ما این دخول و ادخال را متحققان به فعل واحد بدانیم »»» مخالفت تفصیلی داریم ولی مخالفت با خطاب تفصیلی ای خیر ؛ یعنی خطاب ما مردد است و شک در تکلیف و حکم است که بنا بر اقوی حکم به عدم جواز مخالفت داده شد .
    b. دخول و ادخال رو متحققان به فعلین بدانیم و این دو دخول و ادخال رو به یک مفهوم مشترک مثل کون الجنب فی المسجد برگردانیم »»» مخالفت تفصیلی با خطاب تفصیلی داریم و فقط در متعلق خطاب تردید داریم که ایا بالدخول محقق میشود یا بالادخال مثل ارتکاب انائین مشتبهین (شک در موضوع )

    دخول و ادخال رو متحققان به فعلین بدانیم و این دو دخول و ادخال رو به یک مفهوم مشترک مثل کون الجنب فی المسجد برنگردانیم »»» دو حکم داریم با دو موضوع که مخالفت انجام شده حتمی است ولی به صورت غیر تفصیلی و اجمالی و خطاب نیز مردد بین لا تُدخل هست یا لا تَدخُل . ولی مکلف مشخص و واحد است .(خطاب مردد و موضوع نیز مردد )
    در صورتی که محمول حامل را برای ادخال او اجیر کند نیز (با قطع نظر از حرمت دخول یا ادخال بر گردن حامل یا فرض کنیم که اصلا حرمتی ندارند این دو عمل در حق او )در اینجا نیز حکم حالت سابق را دارد (هم حکم مردد و هم موضوع ) ولی اگر گفته بشود که حکم استجاره تابع حکم اجیر است پس اگر اجیر محکوم به جنابت نباشد و برای دخول به مسجد مشکلی نداشته باشد در اینجا نیز استیجار غیر صحیح است .
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/11/20
    نوشته‌ها
    10
    5
    کاربر عضو

    Re: سوال شماره ۲ (مخالفت عملی با علم اجمالی)

    بسم الله الرحمن الرحیم
    سوالات این جلسه
    1.آیا مثال«اکرم زیدا»در جایی که زید مشتبه بین دو نفر است مثال برای خطاب تفصیلی است؟ چرا؟
    برای پاسخ دادن به این سوال ابتدا باید به تبیین معنای خطاب تفصیلی و خطاب مردد بین الخطابین پرداخت تا معلوم شود «اکرم زیدا» مثال برای کدام یک از اقسام دوگانه ی خطاب است. مراد از خطاب تفصیلی خطابی نیست که در آن موضوع، تکلیف و مکلف به کاملا روشن باشد چراکه در این صورت اکرم زیدا مثال برای خطاب تفصیلی نمی شود. بلکه مراد از خطاب تفصیلی به قرینه مقابله با خطاب مردد این است که مکلف میداند که تکلیفی از جانب شارع در یک خطاب معین برای او اثبات شده است، حال ممکن است که موضوع این خطاب تفصیلی برای شخص غیر مردد باشد مثل اینکه شخص میداند خطابی« اجتنب عن النجس» تفصیلا متوجه او شده و او هم میداند که لیوانی که پیش روی اوست نجس است و طبق این خطاب باید از لیوان اجتناب کند. گاهی هم در عین اینکه خطاب تفصیلی است ممکن است موضوع برای شخص مردد باشد مثلا همان خطاب تفصیلی « اجتنب عن النجس» متوجه او شده و او مردد است که کدام یک از دو لیوانی که پیش روی اوست نجس است تا از آن اجتناب کند. در مقابل، مراد از خطاب مردد خطابی است که شخص میداند که مکلف به یکی از دو خطاب است که پیش روی او قرار دارد و تکلیفی متوجه او شده است و لی نمیداند که مکلف به مودای کدام یک از دو خطاب است. مثلا می داند که یکی از دو خطاب « اجتنب عن النجس» و « اجتنب عن هذه المراه » متوجه او شده است ولی نمی داند که مکلف به کدام یک از دو تکلیف است تا بالاخره از نجس اجتناب کند یا از این زن دوری کند. با این توضیحات معلوم می شود که «اکرم زیدا» در فرضی که شبهه مصداقیه وجود داشته باشد هم به دلیل اینکه خطاب مردد بین دو خطاب نیست، مثال برای خطاب تفصیلی است اگرچه موضوع اکرم - زید - مردد بین دو شخص باشد.

    2. در فرضی که شخصی فرد دیگری را حمل کند که می داند خودش یا دیگری جنب است شیخ چند صورت تصویر کرده اند ؟صورت های مختلف را شرح دهید طوری که تفاوت موضوعی با حکمی آنها با هم مشخص شود.
    الف: فرض اول این است که بگوییم دخول و ادخال با حرکت واحد محقق شده و فعل خارجی واحده، مقوم صدق هر دو عنوان است. از این صورت میتوان به « عدم تعدد معنون به جهت تعدد عنوان » تعبیر کرد. در این صورت از علم اجمالی به جنابت احدهما، علم تفصیلی به مخالفت عملیه حاصل می شود که قطعا حرام است.

    ب: اگر معتقد باشیم که تعدد عنوان موجب تعدد معنون شده و در خارج دو فعل رخ داده است دو حالت پیدا می کند :
    1.بتوانیم از بین دخول و ادخال که دو فعل خارجی هستند جامعی واقعی - نه انتزاعی - بگیریم که همان ادخال بوده و اعم از ادخال نفس و ادخال غیر است. در این صورت به جهت اینکه جامع و قدر مشترک، جامعی حقیقی بوده و انتزاعی نیست، به مثابه خطابی تفصیلی می شود و مخالفت با آن، مخالفت عملی با خطاب تفصیلی خواهد بود که فعل حرام است.
    2.اگر نتوانیم بین ادخال و دخول جامعی حقیقی بگیریم در این صورت ، از موارد مخالفت با خطاب مردد بین الخطابین بوده و می دانیم که شخص حامل یا مکلف به خطاب «لاتَدخلوا المسجد جنبا» است و یا مکلف به خطاب « لاتُدخِلوا الشخص الجنب». لذا در این صورت چهار قولی که در جواز یا عدم جواز مخالفت با خطاب مردد بین الخطابین بیان شد مطرح می شود. البته قول مختار مصنف در این حالت، عدم جواز مخالفت عملی بود.


    3.در بحث خنثی مرحوم شیخ میفرماید تعامل خنثی با دیگران و وضعیت او نسبت به احکام مختص به زن و مرد از قبیل خطاب اجمالی نیست. چرا؟
    چیزی که حقیر از توهم و جواب مطرح شده در صفحه 99 حول تعاملات اجتماعی خنثی با دیگران فهمیده ام این است که نظم ادعا، اشکال و رد اشکال توسط شیخ به نحو زیر است :
    شیخ در بخش «اما معاملتها مع الغیر ...» میفرمایند که عقل در مورد مذکور حکم به احتیاط و اجتناب از کلاالطرفین داده و به جهت علم اجمالی به نگاه کردن خنثی به یکی از دو طائفه زن و مرد، از باب مقدمه علمیه حکم به احتیاط و حرمت نگاه کردن به هر دو طائفه را برای خنثی ثابت می کنیم. شیخ اعظم در این جا علی المبنا بحث کرده اند و چون مبنایشان این است که علم اجمال تنجز حداکثری داشته و وجوب موافقت قطعیه دارد، طبق این مبنا حکم به وجوب اجتناب از هر دو طائفه می دهند تا موافقت قطعیه حاصل شود.
    در بخش « و قدیتوهم..» شیخ توهم و اشکالی را مطرح کرده است که متوهم نیز طبق مبنای خودش به شیخ اشکال می کند. به این صورت که چون مبنای متوهم در مخالفت با خطاب مردد ، جواز مطلقا بود خنثی را طوری تصویر می کند تا خطاب مردد شود تا بتواند به این واسطه حکم وجوب اجتناب از هر دو طائفه شیخ را زیر سوال ببرد. لذا ادعا می کند که در اینجا خطاب خطاب مردد بوده و خنثی نمیداند که به کدام یک از دو تکلیف«غضوا عن النساء» و «اغضضن عن الرجال» است تا از یکی از دو طایفه اجتناب کند.متوهم به جهت این که مبنایش در این موارد جواز ارتکاب طرفین و فقدان تکلیف آوری خطاب مردد است حکم شیخ را زیر سوال می برد.
    شیخ در پاسخ به این توهم دو جواب می دهد که دومی من باب لو سلم است : جواب اول « و التحقیق ....» این است که از آنجا که علم تفصیلی داریم که خنثی طبیعت ثالثه نیست - چراکه اگر طبیعت ثالثه بود اصلا شبهه حکمیه می شد نه موضوعیه - و مکلف به غض نظر از یکی از دو طایفه است نمی توانیم حکم به جواز نگاه کردن به هر دو طائفه دهیم چون در این صورت مخالفت قطعیه با علم تفصیلی صورت می گیرد که قطعا جایز نیست. البته باید توجه داشت که هر علم اجمالی، متشکل از یک علم تفصیلی و یک ابهام و تردید نسبت به طرفین است لذا در اینجا به جهت تردید و ابهام در این که متعلق عدم جواز غض، مرد است یا زن علم ما به وجوب غض علم اجمالی بوده و تعبیر علم تفصیلی توسط شیخ تسامحی بیش نیست. با این توضیح معلوم می شود که شیخ در این جا قول متوهم را با حرمت مخالفت قطعیه در علم اجمالی رد می کند.
    سپس شیخ اعظم در جواب دوم «مع انه یمکن » می فرماید اگرچه در اینجا خطاب، خطابی اجمالی است ولی باید توجه داشت که می توان جامعی حقیقی بین دو خطاب گرفت و آن هم « حرمت نگاه کردن به هر بالغ غیر مماثل در ذکوریه و انوثیه است» که در این صورت خطابی تفصیلی به دست می آید که قطعا مخافت با آن حرام بوده و نمی توان حکم به جواز نگاه کردن خنثی به هر دو طائفه داد.
    این توضیحات، چیزی بود که بنده در مواجهه با متن شیخ متوجه شدم ولی حضرت استاد می فرمودند که شیخ در جواب اول جامع واقعی می گیرد و در جواب دوم جامعی انتزاعی درست میکند. اما این چنین احساس می شود که این تفسیر نادرست است چراکه جامع انتزاعی از حیث تکلیف آوری ارزشی ندارد و معنا ندارد که شیخ در مقام دفع توهم و اشکال، به چیزی تمسک کند که اساسا قابلیت دلیلیت نداشته و نمی تواند پاسخگوی توهم باشد.
    4. در همان فرض تفاوت بین « والتحقیق هو الاول» با « مع انه یمکن »چیست؟ به نظر شماارجاع الخطابین الی خطاب واحد صرفا امری انتزاعی استیا اینکه اینجا محمل دیگری دارد؟
    جواب این سوال را در خلال پاسخ به سوال سوم عرض کردم.
  5. #5
    تاریخ عضویت
    2018/01/09
    نوشته‌ها
    48
    6
    مدیر ارشد

    پاسخ : سوال شماره ۲ (مخالفت عملی با علم اجمالی)

    تشکر از دوستانی که پاسخ دادند هر چند پاسخ‌ها کامل نبود و جواب چند سوال آخر در آنها مذکور نبود. با این حال در مورد «اکرم زیدا» به نظر باید مساله را شبهه موضوعیه فرض کنید وگرنه با فرض شبهه حکمیه ارجاع آن به خطاب تفصیلی حداقل مخالف کلمات شیخ است که در جلسه مشاوره با هم صحبت کردیم.
    هم چنان به نظرم این مساله روشن نشده که بین علم اجمالی در موارد خطاب تفصیلی و علم اجمالی در موارد خطاب مردد چه تفاوتی هست؟ اصلا چرا دنبال این تقسیم رفته‌اند؟
  6. #6
    تاریخ عضویت
    2018/12/01
    نوشته‌ها
    24
    4
    کاربر عضو

    پاسخ : سوال شماره ۲ (مخالفت عملی با علم اجمالی)

    عرض سلام خدمت استاد گرامی و سایر دوستان
    بابت تاخیر در پاسخ بسیار عذر میخواهم
    پاسخ سوال اول رو تقدیم می کنم:

    . آیا مثال «اکرم زیدا» در جایی که زید مشتبه بین دو شخص است مثال برای خطاب تفصیلی است؟ چرا؟
    فنقول: مراد از خطاب تفصیلی این است که عنوانی که محل تردید است در طرفین علم اجمالی واحد باشد. به عنوان مثال فرض کنیم علم اجمالی داریم به وجوب نماز ظهر یا قصرا یا تماما. در اینجا آن خطابی که منشأ تردید شده است، عنوان واحدی دارد: وجوب صلاة (یا بگوییم خطاب «صل»). بنابراین فرقی نمیکند که در شبهه ی موضوعیه باشد یا شبهه حکمیه. به عنوان یک ملاک روشن اینگونه میگوییم: برای تشخیص خطاب تفصیلی، به سراغ هریک از طرفین علم اجمالی می رویم و بررسی میکنیم که اگر مثلا طرف «الف» فی الواقع، حکم شرعی می بود، خطاب آن به چه صورتی بود و اگر طرف «ب» حکم شرعی می بود، خطاب آن به چه صورت می بود. در صورتی که عنوان اصلی آندو واحد باشد، آن را خطاب تفصیلی می نامیم.
    اما خطاب اجمالی جایی است که طرفین علم اجمالی، عنوان واحدی ندارند. یعنی خطابی که محل تردید در یک طرف است، غیر از خطاب طرف مقابل است. به عنوان مثال: فرض کنیم شک داریم که دعاء عند رؤية الهلال واجب است یا صلاة عند ذکر النبی، در اینصورت هریک از طرفین که به عنوان حکم واقعی در نظر گرفته شود، عنوانی دارد که هیچ وجه اشتراکی با طرف مقابل خود ندارد.
    مجددا تاکید میکنیم که متعبد به دلیل شرعی هستیم لذا جامع یابی های انتزاعی نمی تواند خللی به بحث وارد کند. زیرا با جامع یابی، خطاب شرعی را دستکاری کرده ایم درحالیکه میخواهیم حکم شارع را بفهمیم.
    از مطالب گذشته روشن میشود که آنچه سبب شبهه در خطاب اجمالی شده، این است که موارد خطاب اجمالی شبیه به شبهه ی بدویه است. زیرا در عناوین هردو خطاب وجه مشترکی یافت نمیشود درحالیکه علم اجمالی، حالتی است از مرکب از بعد علمی که همان مقدار مشترک است و بعد جهلی لذا تصویر علم اجمالی در این موارد سخت تر است.
    ویرایش توسط سیداحسان حسینی : 2018/12/02 در ساعت 15:57
  7. #7
    تاریخ عضویت
    2025/05/01
    نوشته‌ها
    1,592
    0
    کاربر عضو

    Top Rated Business Banking Blog

    To the person asking about top commercial banks in usa, clear lake bank and trust routing number, for us bank, best secure banks, open banking data, credit and financial services, on united bank, new haven bank, trust checking, top biggest banks in the us, I highly suggest this my review here for business banking url or first national bank mortgage reviews, best rated bank near me, commercial bank customer service number, us owned banks, trust and loan, top 10 best banks in florida, people bank account, north loans, us bank online portal, top fdic insured banks, not to mention this good for business banking url together with trust savings bank, private banking customers, equity first bank, online online banking, best banks to invest through, first financial financial, best banks in the us for personal banking, 1s financial bank, big investment banks, commercial bank and trust company, as well as this awesome business banking url which is also great. Also, have a look at this continue on business banking tips as well as financial institutions news, good banks in usa, first financial financial, community checking, bank for you, trust companies in texas, relationship banking, future of commercial banking, secure trust, security national bank credit card, alongside all this my response for business banking forum and don't forget first financial bank card, trustco bank login, fdic loan, best bank to get, trustco bank checking account, homepage for together with first bank login, 1st financial credit card login, park bank, cypress bank online banking, good us banks, for good measure. Check more @ Useful Tesla Accessories Website 7cf14a5
  8. #8
    تاریخ عضویت
    2025/05/01
    نوشته‌ها
    1,592
    0
    کاربر عضو

    Best Asian2bet Login Site

    For the person asking about game judi terpercaya, game slot game slot, bandar togel terbesar dan terpercaya di indonesia, slot game terlengkap, mesin slot terbaik, situs pragmatic play, link situs togel, permainan seperti, situs judi slot online singapore, keluaran togel hk, I highly suggest this excellent tajir4d login details or agen togel terbaik, cara mencari angka jitu togel, link akun togel, sgp live draw tercepat, pragmatic play situs resmi, situs judi online casino, joker123 gaming login, microgaming slot online, game slot termudah menang, data togel sdy sgp hk, bearing in mind this made my day for tajir4d link together with link judi togel, pasaran togel slot, game slot online adalah, slot situs baru, buat togel, togel casino, kumpulan situs slot online, link game slot terbaru, habanero slot online, play slot88 link alternatif, alongside all this killer deal for tajir4d login url which is also great. Also, have a look at this top rated asian2bet url as well as angka jitu togel hk hari ini, link situs judi slot online terpercaya, keluaran sdy sgp hk, judi slot terbesar di indonesia, nama situs judi slot online, situs slot pragmatic play, angka bocoran togel sgp, ini slot, semua nama situs judi slot online, data sgp live draw, together with this i loved this on tajir4d tips not forgetting sites such as situs terbaik slot online, live draw sgp hari ini, keluaran sdy sgp hk, online togel terpercaya, 10 situs slot terbaik, my website for together with situs game slot online terbaik, antara slot login, judi slot pg, game tembak ikan judi, kumpulan situs togel resmi, for good measure. Check more @ Great Tesla Accessories Info 07cf14a
  9. #9
    تاریخ عضویت
    2025/05/01
    نوشته‌ها
    1,592
    0
    کاربر عضو

    Great Tajir4d Login Guide

    To the lady talking about data togel sdy hari ini, login jitu togel, buat togel, permainan slot online yang mudah menang, website judi slot terpercaya, game togel, permainan tembak ikan online, slot jackpot terbesar, hasil keluaran sgp, prediksi angka keluar hk, permainan togel slot, link slot online terbaru, I suggest this TAJIR4D LOGIN for pg soft terbaru, link alternatif joker gaming, hasil keluar togel hari ini, game pg soft terbaik, slot tembak ikan pragmatic play, permainan slot asli, keluaran hk sgp sdy, link judi online, link alternatif slot online, situs judi slot online pg soft, game terbaru slot, contoh permainan slot online, also. To the person asking about sgp pools live draw, data togel sidney, prediksi angka togel hk, joker gaming slot, togel casino, hasil pengeluaran hk, nomor togel sidney hari ini, situs togel indonesia, link bandar togel terpercaya, angka keluar togel sgp, link judi tembak ikan online, cara jadi agen judi slot online, I suggest this ASIAN2BET advice for link alternatif sgp, situs judi slot online terpercaya, bandar togel online terbaik, cara bermain togel hongkong, keluaran angka jitu sgp hari ini, angka bocoran togel hari ini, situs judi slot online pg soft, judi slot terbaik, togel keluaran singapura, live draw sgp malam ini, web judi slot terpercaya, situs judi slot online singapore, also. See More Top Rated Tajir4d Login Guide f14a581
  10. #10
    تاریخ عضویت
    2025/05/01
    نوشته‌ها
    1,592
    0
    کاربر عضو

    Awesome AI stock investing platform Website

    To the people inquiring about stocks and trading, al technology stock, best ai stocks to buy now, free stock analysis app, best investment research apps, best free site for stock analysis, ai trading software reviews, artificial intelligence for investment, best stock prediction sites, ai investing software, I highly recommend this useful AI stock investing platform site or gpt stocks, ai trading prediction, companies investing in ai, best artificial intelligence trading software, ai stock index, best stock market research app, ai companies to invest, ai day trading software, best free stock tools, stock analysis software free, which is worth considering with this get more information about AI stock analysis platform advice on top of best companies to invest in ai, good stock analysis websites, ai driven stock trading, trade stocks using ai, ai that predicts stock market, ai share price, us stock analysis tool, best ai for trading, ai tool for stock market, chat gpt ai stock, on top of this read more about AI stock investing platform tips which is also great. Also, have a look at this top AI stock picking platform advice together with top ai stocks to invest in, ai companies stock, stock trading prediction, ai companies with stock, best ai for stock trading, best stock info websites, stocks and investing, best ai software for stock trading, best free stock research tools, openai publicly traded, alongside all this go here on AI stock investing platform site which is worth considering with best platform for stock analysis, day trading ai, ai shares to buy, stock analysis application, chat gpt shares, continued about bearing in mind stock market technical analysis, ai stock rating, ai stock recommendation, free stock analysis app, best stock market research tools, for good measure. Check more @ High Rated Cybersecurity Company In UAE Info a581c67
صفحه 1 از 2 12 آخرین
نتایج: «1» تا «10» از «13»

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی‌توانید موضوع جدید ارسال کنید.
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمی‌توانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمی‌توانید پیام‌های خود را ویرایش کنید
  •