بسم الله الرحمن الرحیم
1. محلّ بحث در این است که برای اجرای استصحاب صرف شک لاحق کافی است یا علاوه بر شک باید ظن به خلاف حالت سابقه هم نداشته باشد.
2. طبق هر دو مبنا وجود ظن به خلاف حالت سابقه مانع استصحاب نیست. زیرا طبق مبنای اصل عملی، اجماع بر عدم قدح است، هم چنین معنای لغوی شک در مقابل یقین است، همچنین ظن غیرمعتبر اگر یقین به عدم حجیت آن باشد کالعدم است نزد شارع و اگر شک هم باشد مشمول روایت لاتنقض الیقین بالشک می شود. طبق مبنای اماره بودن هم باز مانع نیست زیرا ظنّ نوع موارد ملاک است نه شخص افراد یا موارد.