بسم الله
1. تصحیفات و تغییرات را در سند حدیث زیر بررسی کنید.
تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏7 ؛ ص116
110- عَنْهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ الضَّرِيرِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ مُيَسِّرٍ عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع‏ أَنَّهُ كَرِهَ أَنْ يُشْتَرَى الثَّوْبُ بِدِينَارٍ غَيْرَ دِرْهَمٍ لِأَنَّهُ لَا يُدْرَى كَمِ الدِّينَارُ مِنَ الدِّرْهَمِ.
مرجع ضمیر محمد بن احمد بن یحیی است. در مشایخ او شخصی به اسم محمد بن عبدالله ابوعبدالله الجامورانی وجود دارد. در بین مشایخ او(ابوعبدالله) شخصی به اسم الحسین بن الحسن دیده نمی شود بلکه الحسن بن الحسین مشاهده می شود منتهی حسن از حماد بن میسر روایت نقل نکرده است. البته علی بن الحسین بن الحسن وجود دارد که او از حماد بن میسر غیر از این روایت، روایت دیگری را نقل نکرده است. البته به صورت کلی ما حماد بن میسر ای غیر این روایت ، سراغ نداریم. به نظر می رسد که همان حماد بن عیسی باشد، که علی بن الحسین بن الحسن از او 14 روایت دارد و به عبارت بهتر تمام روایاتش را از او نقل می کند.
از این رو روایت به این شکل خواهد شد:
عَنْهُ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنِ علی بن الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ الضَّرِيرِ عَنْ حَمَّادِ بْنِ عیسی (مُيَسِّرٍ) عَنْ جَعْفَرٍ عَنْ أَبِيهِ ع‏
این روایت در کافی با سه تغییر ذکر شده است:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ الْحُسَيْنِ بْنِ الْحَسَنِ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ‏ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع‏ (الكافي (ط - الإسلامية)، ج‏5، ص: 197)
1. محمد بن یحیی روایت را نقل می کند نه محمد بن احمد بن یحیی.
2. بعد از محمد (عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ) نه ابی عبدالله.
3. حماد به صورت مطلق ذکر شده است نه حماد بن میسر.
این روایت در جای دیگری از تهذیب نقل شده است:
مُحَمَّدُ بْنُ يَحْيَى الْعَطَّارُ عَنْ بَعْضِ أَصْحَابِهِ عَنِ الْحَسَنِ بْن‏ الْحُسَيْنِ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَال‏ ...
یک تغییر بیش از کافی در این روایت وجود دارد: حماد عن الحلبی نه اینکه حماد به صورت مستقیم روایت را نقل کند.

2. تصحیفات و تغییرات را در اسناد احادیث زیر –که باهم مرتبط هستند- بررسی کنید.
الكافي (ط - الإسلامية) ؛ ج‏5 ؛ ص238
1- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَاحِبُ الْوَدِيعَةِ وَ الْبِضَاعَةِ مُؤْتَمَنَانِ‏ وَ قَالَ إِذَا هَلَكَتِ الْعَارِيَّةُ عِنْدَ الْمُسْتَعِيرِ لَمْ يَضْمَنْهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ قَدِ اشْتُرِطَ عَلَيْهِ وَ قَالَ فِي حَدِيثٍ آخَرَ إِذَا كَانَ مُسْلِماً عَدْلًا فَلَيْسَ عَلَيْهِ ضَمَانٌ.

من لا يحضره الفقيه ؛ ج‏3 ؛ ص304
4087- رَوَى حَمَّادٌ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ‏ صَاحِبُ الْوَدِيعَةِ وَ الْبِضَاعَةِ مُؤْتَمَنَانِ‏.

تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏7 ؛ ص179
- 3- عَنْهُ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَاحِبُ الْوَدِيعَةِ وَ الْبِضَاعَةِ مُؤْتَمَنَانِ‏.

تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏7 ؛ ص183
- 8- عَلِيُّ بْنُ إِبْرَاهِيمَ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنِ ابْنِ أَبِي يَعْفُورٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنِ الْحَلَبِيِّ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَاحِبُ الْوَدِيعَةِ وَ الْبِضَاعَةِ مُؤْتَمَنَانِ‏ وَ قَالَ إِذَا هَلَكَتِ الْعَارِيَّةُ عِنْدَ الْمُسْتَعِيرِ لَمْ يَضْمَنْهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ قَدِ اشْتُرِطَ عَلَيْهِ.

الإستبصار فيما اختلف من الأخبار ؛ ج‏3 ؛ ص126
- 9- عَلِيٌّ عَنْ أَبِيهِ عَنِ ابْنِ أَبِي عُمَيْرٍ عَنْ حَمَّادٍ عَنْ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ ع قَالَ: صَاحِبُ الْوَدِيعَةِ وَ الْبِضَاعَةِ مُؤْتَمَنَانِ‏ وَ قَالَ إِذَا هَلَكَتِ الْعَارِيَّةُ عِنْدَ الْمُسْتَعِيرِ لَمْ يَضْمَنْهُ إِلَّا أَنْ يَكُونَ قَدِ اشْتُرِطَ عَلَيْهِ.

ابن ابی عمیر اصلا روایتی از ابن ابی یعفور به صورت مستقیم ندارد. بلکه 2 روایت را با دو واسطه نقل می کند و 6 روایت را با یک واسطه نقل می کند.
نکته ی دیگر اینکه در کافی ابن ابی عمیر تمام روایتش از حماد، با واسطه حلبی از ابی عبدالله ع نقل می کند و اینگونه نیست که با واسطه حماد از امام صادق روایت کند.
3. در سند زیر، یک «تعبیر واسطه» زائد است! آن را بیابید.
تهذيب الأحكام (تحقيق خرسان) ؛ ج‏7 ؛ ص413
- 25 وَ- عَنْهُ عَنْ عَلِيِّ بْنِ مُحَمَّدٍ عَنِ ابْنِ بُنْدَارَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع‏
کمک: از سند چند حدیث قبل میتوانید کمک بگیرید..
این روایت در کافی چنین نقل شده است:
عَلِيُّ بْنُ مُحَمَّدِ بْنِ بُنْدَارَ عَنْ أَحْمَدَ بْنِ أَبِي عَبْدِ اللَّهِ عَنْ أَبِيهِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ الْقَاسِمِ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ سِنَانٍ قَالَ قَالَ أَبُو عَبْدِ اللَّهِ ع ... .
از این رو علی بن محمد عن ابن بندار صحیح نیست بلکه علی بن محمد بن بندار است.