ورود به حساب ثبت‌نام جدید فراموشی کلمه عبور
برای ورود به حساب کاربری خود، نام کاربری و کلمه عبورتان را در زیر وارد کرده و روی «ورود به انجمن» کلیک کنید.





اگر فرم ثبت‌نام برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.









اگر فرم بازیابی کلمه عبور برای شما نمایش داده نمی‌شود، اینجا را کلیک کنید.





صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
نتایج: «1» تا «10» از «31»
  1. #1
    تاریخ عضویت
    2017/11/28
    نوشته‌ها
    184
    15
    مدیر انجمن

    مقالات طلاب مدرسه امام کاظم علیه السلام، پایه ۷

    با سلام و احترام
    ضمن تشکر از شما طلاب محترم پایه هفتم، لطفا مقاله سالیانه خود را به عنوان «پاسخ به موضوع» در ذیل این موضوع ارسال بفرمایید.
    طلاب عزیزی که مقاله خود را پیش از ماه مبارک ارسال کنند در ارزیابی، ۵ امتیاز همکاری با مدرسه (از ۱۰۰ امتیاز) را کامل دریافت خواهند کرد و بقیه طلاب تا ده روز پس از ماه مبارک (۱۳۹۸/۳/۲۵) فرصت دارند که مقاله خود را ارسال کنند.

    چند نکته:

    ۱. در متن پیام: موضوع مقاله به همراه چکیده و کلیدواژه آن را کپی کنید و سپس اصل مقاله را به صورت فایل word و ترجیحا با فونت M Mitra به پیام خودتان پیوست کرده و ارسال کنید.
    ۲. عزیزانی که فونت M Mitra را ندارند می‌توانند از پیوست همین پیام دانلود کرده و به فونت‌های ویندوز خود اضافه کنند.
    ۳. اصل مقاله که به صورت فایل پیوست در اینجا ارسال می‌شود فعلا تنها برای مدیریت، قابل دسترسی است و پس از اصلاحات و ثبت اثر به نام خود دوستان برای دیگران هم قابل مشاهده خواهد شد.
    ۴. در صورتی که طلاب محترم، مقاله خود را ارسال کرده باشند سپس اصلاحیه‌های روی آن انجام بدهند تا ۲۵ خردادماه ۱۳۹۸ می‌توانند فایل اصلاح‌شده را مجدد ارسال کنند و همان زمان قبلی برای آنها ثبت خواهد شد.
    ۵. پس از تحویل مقالات به اساتید محترم، اصلاحیه‌های لازم به شما اعلام خواهد شد تا در طول ۱۵ و نهایت ۳۰ روز (متناسب با اصلاحیه‌ها) آنها را اعمال کرده و فایل جدید را در همین‌جا ارسال کنید.
    ۶. پس از پایان زمان اصلاح، مقاله شما ارزیابی نهایی و در پرونده پژوهشی شما ثبت خواهد شد.
    ۷. هر سال از برترین مقالات هر پایه متناسب با برگه ارزیابی که به همین پیام پیوست شده است تقدیر خواهد شد.
    ۸. زمینه چاپ مقالات برگزیده در نشریه مدرسه و دیگر نشریه‌های علمی فراهم خواهد شد.
    ۹. به مقالاتی که توسط خود طلاب عزیز، اصلاح محتوایی و ویرایشی شود و در نشریه علمی مدرسه (فقیهانه) چاپ شود «هدیه تألیف» تعلَق خواهد گرفت.
    (شیوه‌نامه مقالات نشریه فقیهانه، به همین پیام پیوست شده است.)
    ۱۰. اگر طلاب عزیز پرسش یا نظری دارند می‌توانند در بخش نظر (یا پرسش و یا درخواست) طلاب مدرسه طرح بفرمایند.

    از همکاری شما سپاس‌گزاریم.
    معاونت پژوهش مدرسه تخصصی فقه امام کاظم علیه السلام
    تصاوير پيوست شده تصاوير پيوست شده
    فايل هاي پيوست شده فايل هاي پيوست شده
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  2. #2
    تاریخ عضویت
    2019/05/01
    نوشته‌ها
    2
    1
    کاربر عضو

    بررسی حقیقت نجاست در انظار فقهاء امامیه

    چکیده:
    یکی از مسائلی که در بحث طهارت و نجاست مورد اختلاف فقهاست، این است که حقیقت نجاست چیست؟ آیا به چیزی نجس اطلاق می شود که دارای قذارت خارجیه باشد یا اینکه صرفا یک اعتبار است که دارای آثاری می باشد؟ در این مقاله برای یافتن رای صواب، ابتدا انظار برخی از فقها و اصولیون بزرگ بررسی و به نقد و بررسی هر کدام پرداخته شده و سپس آنچه به نظر درست آمده، به عنوان نتیجه ی بررسی ها اعلام گردیده است.


    کلید واژه:
    ماهیت، نجاست، انتزاعی، اعتباری، واقعی
    فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت
  3. #3
    تاریخ عضویت
    2018/11/20
    محل سکونت
    قم
    نوشته‌ها
    12
    1
    کاربر عضو
    پیش نویس مقاله (این مقاله هنوز تکمیل نشده است و صرفاً قسمتی از آن بارگذاری شد)

    عنوان:
    بررسی ملاک­های مالیت شرعی از نگاه شیخ انصاری

    چکیده:
    برخی از نظریه های اقتصادی مشهور در دنیای مدرن بر این نکته تأکید می کنند که باید از هر چیزی در جهان به عنوان وسیله ی کسب درآمد استفاده نمود. این نظریات تا جایی جلو رفته اند که حتی رفتارهای اخلاقی را نیز تنها در صورتی ارزشمند می دانند که بتوانند درآمدزایی کنند. طبق این دیدگاه کسب درآمد از هر چیزی باید آزاد باشد و حتی دولت نیز باید برآمده از سرمایه داران باشد تا منافع آن ها را تأمین کند، هر کس به ازای منفعتی که دریافت می کند باید پول بپردازد و ارائه دهندگان خدمات نیز همواره حق دریافت اجرت دارند. اما فقه امامیه دیدگاه متفاوتی دارد. بررسی آرای فقهای شیعه به روشنی نشان می دهد که فقه، حد و مرزهایی برای بازار تعیین کرده و اجازه ی ورود برخی امور در این عرصه را نداده است. با توجه به این که نظریات دنیای مدرن به سرعت در سراسر دنیا منتشر و تبعیت می شود، ضروری است حدود مطرح در فقه تبیین شوند تا در جامعه ی اسلامی ایران، ساز و کارهای مناسب برای اجرای آن طراحی شود. این مقاله با بررسی آرای شیخ انصاری در پی کشف این حدود در سه حیطه ی «اعمال»، «اعیان» و «حقوق» است و مصادیقی از هریک را که کسب درآمد با آن ها مشروع نیست بیان می کند.

    کلید واژه ها:
    مالیت شرعی، اعیان، اعمال، حقوق،
    فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت
  4. #4
    تاریخ عضویت
    2018/11/24
    نوشته‌ها
    7
    2
    کاربر عضو
    عنوان:
    جابریت اجماع منقول از خبر ضعیف از منظر شیخ اعظم قدس سره

    اجماع منقول از تراث مهم فقهی است که در دایره نگاه صفر و صدی حجیت و عدم حجیت بخاطر عدم ادله¬ی کافی محکوم به عدم حجیت است. اما در نگاه دقیق مرحوم شیخ اعظم قدس سره جایگاه ویژه¬ای برای آن دیده می¬شود. ایشان هم در مباحث اصولی این جایگاه را به خوبی نشان می¬دهند هم در جای جای فقه، در استنباطات خود مرهون این تراث مهم هستند. یکی از کارآیی¬های اجماع منقول که از بدیعیات مرحوم شیخ اعظم قدس سره است، جابریت آن از خبر ضعیف است. در این نوشتار سعی شده است با بررسی مباحث اصولی مرحوم شیخ انصاری ره در باب اجماع منقول مبانی نظری و تئوریک این کارآیی و با بررسی مباحث فقهی ایشان در ابواب مختلف کاربست¬های این فقیه از این کارآیی به ضابطه¬ای در این بحث نزدیک شود. در بخش اول این مقاله به بیان مبانی اصولی جابریت اجماع منقول و دفع اشکالات مطرح شده پرداخته شده است و در بخش دوم دو نحوه جابریت دلالی و سندی در مباحث فقهی شیخ اعظم بررسی شده است.

    کلیدواژه
    شیخ اعظم ، اجماع منقول، جابریت سندی، جابریت دلالی، حجیت
    فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت
  5. #5
    تاریخ عضویت
    2018/11/20
    نوشته‌ها
    10
    5
    کاربر عضو
    عنوان:
    بررسی ادله حرمت زخرف المساجد و توسعه حکم آن به تمامی اشیاء قیمتی در اماکن مذهبی دیگر

    چکیده
    مقاله پیش رو به بررسی حکم تزیین ساختمان ها از منظر شارع مقدس پرداخته است. از آنجاکه فقها تنها درباره مسجد و طلاکاری بحث کرده بودند و نسبت به اماکن دیگر و اشیاء زینتی دیگر اظهار موضع نکرده بودند در این نگاشته سعی شده است با توسعه بحث نگاه شارع را در قلمروی سایر اماکن و اشیاء زینتی دیگر هم منعکس کند. از این رو در این نگاشته ابتدا به موضوع شناسی واژه «زخرف» که موضوع ادله منع تزیین المساجد است پرداخته شد و با اثبات توسعه منعنایی آن ، این واژه را از انحصار به طلا خارج کرد. در ادامه به بررسی ادله ای همچون تعطیل المال، اسراف، بدعت و روایات مبنی بر حرمت تزیین پرداخته شد و فی الجمله برخی ادله تمام دانسته شد. سپس با رویکردی فقهی با ارائه تحلیل هایی فقهی به انعکاس حکم تزیین در سایر اماکن و ساختمان ها پرداخته شد. بنابراین در این نگاشته به هنجارشناسی یکی از رفتارهای اساسی در حوضه شهر سازیاز منظر فقه پرداخته شد.
    کلیدواژه
    زخرف، مساجد، طلاکاری، حرمت تزیین، اسراف
    فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت
  6. #6
    تاریخ عضویت
    2019/05/15
    نوشته‌ها
    1
    1
    کاربر عضو
    عنوان:حجیت قطع از دیدگاه شیخ انصاری
    چکیده
    مسئله حجیت قطع مسئله زیربنایی یک نظام فقهی و قانونی است. در میان اصولیان دیدگاه شیخ انصاری از اهمیت ویژه ای برخوردار است. از نظر ایشان، بحث از حجیت قطع، از مسائل علم اصول است و از تعینات دلیل عقل است. مراد از قطع، مطلق اعتقاد جازم و قطع طریقی است نه موضوعی. ایشان حکم تکلیفی وجوب متابعت از قطع را منشأ انتزاع حجیت می دانند. ایشان طریقیت را برای قطع غیر قابل جعل اثباتی و نفیی می دانند و نهی شارع از عمل به قطع را مستلزم دور، تسلسل، تناقض و اسوئیت حال قطع از ظن می دانند. برخی در توضیح نظر ایشان، با تصرف در عبارت ایشان، وجوب متابعت مقطوع را مطرح کرده اند و برخی بدون تصرف در عبارت ایشان، وجوب متابعت قطع را توضیح داده اند. مرحوم شیخ معتقد است اطلاق حجت لغوی را بر قطع صحیح و اطلاق حجت اصولی را غیرصحیح می دانند همچنین ایشان معتقدند که قطع همواره منجز است لکن معذریت قطع دائمی نیست و بستگی دارد به اینکه قاطع از اسباب متعارف حصول قطع نموده است یا نه یعنی موطن معذریت، مقدمات قطع است مرحوم شیخ در مورد قطاع معتقد است که قطع او به خاطر غیر اختیاری بودن حصول آن، منجزیت و معذریت دارد.
    واژگان کلیدی: قطع، حجیت قطع، منجزیت، معذریت، منجزیت و معذریت قطع، قطع طریقی، حجیت ذاتی قطع
    فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت
  7. #7
    تاریخ عضویت
    2019/06/06
    نوشته‌ها
    1
    0
    کاربر عضو
    اسباب مالکیت آثار فکری از منظر فقه شیعه
    امیر حسین ایمانی
    چکیده:
    آثار فکری و حقوق معنوی عمدتا به موضوعاتی می پردازد که زاییده فکر و اندیشه انسان است و مرتبط با آفرینش های ذهنی اوست. این مسئله جزء مسائل مستحدثه فقهی و حقوقی است که در هیچ‌کدام از ابواب فقهی کتب فقهای قدیم یافت نمی‌شود اما تکاپوی حل این مسئله چنین اقتضایی دارد که در وهله اول معنای آثار فکری به حد ضرورت مشخص گردیده و سپس از ساحت فقه شیعه آنچه اسباب مالکیت شناخته می شود استخراج گردد و سپس با توجه به تناسب میان آثار فکری و اسباب استقراء شده به حل مسئله پرداخت و این نوشتار پس از توضیح سبب حیازت و گزارش برخی از نظرات در جهت سلب و ایجاب مسئله و نقد این نظرات ، مسیر پاسخ به سوال را در ذیل عنوان حیازت می داند و به سبب حیازت است آثار فکری فی الجمله دارای عنوان ملکیت خواهند شد .




    کلید واژه :
    آثار فکری – حقوق معنوی – اسباب مالکیت – حیازت
    فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت
    ویرایش توسط محمد بخشیان : 2019/07/11 در ساعت 10:48
  8. #8
    تاریخ عضویت
    2018/11/24
    نوشته‌ها
    7
    2
    کاربر عضو
    سلام علیکم اسعدالله ایامکم
    راهی برای دانلود فایلهای دوستان هست؟
    روی فایلشان کلیک می کنم ولی بالا نمی آید!!!
  9. #9
    تاریخ عضویت
    2017/11/28
    نوشته‌ها
    184
    15
    مدیر انجمن
    نقل قول نوشته اصلی توسط ستار موحدی نیا نمایش پیام‌ها
    سلام علیکم اسعدالله ایامکم
    راهی برای دانلود فایلهای دوستان هست؟
    روی فایلشان کلیک می کنم ولی بالا نمی آید!!!
    علیکم السلام و رحمه الله عزیز
    ایام شما هم سعید و پرخیر
    در نوشته اول همین موضوع در نکته سوم بیان شده است که:
    ۳. اصل مقاله که به صورت فایل پیوست در اینجا ارسال می‌شود فعلا تنها برای مدیریت، قابل دسترسی است و پس از اصلاحات و ثبت اثر به نام خود دوستان برای دیگران هم قابل مشاهده خواهد شد.
    اللهم صل علی محمد و آل محمد و عجل فرجهم
  10. #10
    تاریخ عضویت
    2019/06/13
    نوشته‌ها
    18
    0
    کاربر عضو
    عنوان
    امکان و وقوع نسخ در آیات قرآن
    چکیده
    این مقاله در دو مسئله اصلی پیگیری شده است 1. امکان نسخ آیات قرآن 2. وقوع نسخ در آیات قرآن
    در مرحله اول اثبات می کنیم که نسخ آیات قرآنی ممکن است و این نه مخالف حکمت خداوند است نه موجب جهل در خدای تعالی است همچنین وجود آیات منسوخ در قرآن موجب اغراء به جهل نمی شود و وجود آیات ناسخ و منسوخ در قرآن موجب اختلاف و تنافی در میان آیات قرآن می گردد پس با توجه به این مطالب معلوم می گردد که نسخ در قرآن امری ممکن است و امتناعی ندارد.
    پس از اینکه معلوم شد نسخ در قرآن امری ممکن است در مرحله بعدی آیاتی که در مظان نسخ وجود دارند را یکی یکی بررسی کردیم تا ببنیم این آیات واقعا به معنای اصطلاحی نسخ شده اند یا خیر اولین آیه ای که پر واضح است به معنای اصطلاحی نسخ شده است آیه نجوا است پس از آن آیات «جزاء فحشا سوره نساء آیات 15 و16 و آیه استفاده زوجه از مال شوهر فوت شده اش تا یکسال» نسخ شده اند همچنین اگر با خبر معتبری ثابت شود که طبق آیه 72 سوره انفال مهاجرین از انصار ارث می بردند این آیه هم در زمره آیات منسوخ قرار می گیرد.
    پس علاوه بر اینکه نسخ در قرآن ممکن است و امتناعی ندارد حد اقل در سه مورد آیات قرآن نسخ شده است و وقوع نسخ در قرآن و وجود آیات منسوخ در قرآن ثابت است.
    کلید واژه
    نسخ – ناسخ – منسوخ – امکان نسخ – وقوع نسخ
    فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت فایل‌های پیوست در انتظار مدیریت
    ویرایش توسط سید مهدی فقیهی : 2019/06/13 در ساعت 13:27
صفحه 1 از 4 123 ... آخرین
نتایج: «1» تا «10» از «31»

برچسب‌ (کلیدواژه) این موضوع:

مجوزهای ارسال و ویرایش

  • شما نمی‌توانید موضوع جدید ارسال کنید.
  • شما امکان ارسال پاسخ را ندارید
  • شما نمی‌توانید فایل پیوست کنید.
  • شما نمی‌توانید پیام‌های خود را ویرایش کنید
  •