باسمه تعالی
والظاهر...ص38 : از نظر شیخ انصاری ره : هیچ اشکالی در اینکه نسبت به نفس عین(در مقابل بدل عین یعنی قیمت) خیار وجود ندارد ، نیست زیرا مقتضای ادله اینست که اولا بوسیله ی خیار ، فسخ من حین الفسخ رخ می دهد نه می حین العقد زیرا اگر بگوییم من حین العقد رخ می دهد باید بگوییم اصلا ملکیتی نیامده که انعتاقی رخ داده باشد و ثانیا بمجرد اینکه مالکیت برای پسر می آید ، انعتاق رخ می دهد .
دلیل اینکه مرحوم شیخ قائل به عدم خیار مجلس نسبت به عین می شوند اینست که ادله عدم عود حر ، که با ادله ی خیار تعارض می کنند آبی از تخصیصند فلذا تعارض بدوی رفع می شود .
ولا دلیل : برای این متن دو تقریر می توان ارائه داد :
کلا یک دلیل است : وقتی دلیل اقامه می شود که حریت بعد از تحققش دیگر زایل نمی شود و این دلیل آبی از تخصیص است ، خودش می شود مخصص ادله ی خیار ، فلذا اصلا دلیلی بر زوال حریت بوسیله ی فسخ باقی نمی ماند .
دو دلیل است ( استاد امینی حف) :
دلیل اول : لا دلیل : موضوع ادله خیار مرکب از بایع + مسلط است در مانحن فیه ، پسر نسبت به پدرش که منعتق شده است اصلا تسلط ندارد که خیار داشته باشد فلذا در ما نحن فیه اصلا خیار نیست که بخواهد انعتاق را زائل کند .
دلیل دوم : مع قیام : بلکه بالاتر می رویم از اینکه گفتیم دلیل بر زوال نداریم و می گوییم بلکه دلیل داریم بر عدم زوال حریت بعد از اینکه محقق شد
به نظر می رسد هر دو تقریر درست است هر چند تقریر شیخنا الاستاذ حف کاملتر و بهتر است .