محمد اشعری
2019/06/19, 22:45
ج121
Sunday, June 16, 2019
9:23 AM
بحث در روایت مقبوله گذشت بین مفاد خبر قطب راوندی یک تفاوتی هست که می تواند خبر راوندی در صورت اعتبار منشا تخصیص مقبوله باشد
محمد و علی ابنا علی بن عبدالصمد.... شیخ صدوق عن ابیه عن سعد بن عبدالله اشعری...
مرحوم قطب راوندی این روایت را نقل می کند. نسبت به اعتبار آن تشکیکاتی شده که البته اگر این روایت هم اثبات نشود همان مقبوله برای ما کافی است.
این روایت در نوع کلمات تعبیر به صحیحه از آن کرده اند. مرحوم روحانی از مرحوم نراقی نقل می کند از حیث انتساب به مولف کتاب.
مرحوم شهید صدر 5 تشکیک نقل کرده اند که اولی آن همان تشکیک نراقی است.
1. معلوم نیست این کتاب متعلق به نراقی باشد زیرا شاگردان نراقی از جمله ابن شهرآشوب و منتجب الدین این رساله را جزء مولفات او ذکر نکرده اند.
علاوه بر صاحب وسائل، مرحوم استرآبادی در فوائدالمدنیه، مرحوم صاحب حدائق، علامه مجلسی در روضه المتقین و... این رساله را به مرحوم قطب راوندی نسبت داده اند. تشکیک در نسبت این کتاب به مولفش صحیح نیست این که دو شاگرد ایشان نسبت نداده اند شاید هنگام نوشتن کتابهایشان قطب هنوز ان کتاب را ننوشته بوده است.
2. چرا علامه و دیگران که جزء وسائط وسائل هستند از این کتاب نقل نکرده اند؟
3. سند صاحب وسائل نسبت به این رساله ذکر نشده است.
مرحوم صاحب وسائل بعد از آنی که عده از اسناد به کتب را ذکر می کند می گوید بقیه مولفات هم به هم اسناد است
Sunday, June 16, 2019
9:23 AM
بحث در روایت مقبوله گذشت بین مفاد خبر قطب راوندی یک تفاوتی هست که می تواند خبر راوندی در صورت اعتبار منشا تخصیص مقبوله باشد
محمد و علی ابنا علی بن عبدالصمد.... شیخ صدوق عن ابیه عن سعد بن عبدالله اشعری...
مرحوم قطب راوندی این روایت را نقل می کند. نسبت به اعتبار آن تشکیکاتی شده که البته اگر این روایت هم اثبات نشود همان مقبوله برای ما کافی است.
این روایت در نوع کلمات تعبیر به صحیحه از آن کرده اند. مرحوم روحانی از مرحوم نراقی نقل می کند از حیث انتساب به مولف کتاب.
مرحوم شهید صدر 5 تشکیک نقل کرده اند که اولی آن همان تشکیک نراقی است.
1. معلوم نیست این کتاب متعلق به نراقی باشد زیرا شاگردان نراقی از جمله ابن شهرآشوب و منتجب الدین این رساله را جزء مولفات او ذکر نکرده اند.
علاوه بر صاحب وسائل، مرحوم استرآبادی در فوائدالمدنیه، مرحوم صاحب حدائق، علامه مجلسی در روضه المتقین و... این رساله را به مرحوم قطب راوندی نسبت داده اند. تشکیک در نسبت این کتاب به مولفش صحیح نیست این که دو شاگرد ایشان نسبت نداده اند شاید هنگام نوشتن کتابهایشان قطب هنوز ان کتاب را ننوشته بوده است.
2. چرا علامه و دیگران که جزء وسائط وسائل هستند از این کتاب نقل نکرده اند؟
3. سند صاحب وسائل نسبت به این رساله ذکر نشده است.
مرحوم صاحب وسائل بعد از آنی که عده از اسناد به کتب را ذکر می کند می گوید بقیه مولفات هم به هم اسناد است