محمد اشعری
2018/12/31, 19:59
بسمه تعالی
تقریر خارج فقه 9/10/97
مرحوم آقاضیا برای اثبات مراتب به تعیین و تخییر استدلال کردند. میدانیم باید به لسان و قلب وضرب نهی از منکر داشته باشیم ولی نمی دانیم آیا بین آنها مخیر هستیم یا ابتدا باید از خفیف شروع کنیم(درصورت تاثیر خفیف) عقل در این موارد حکم به تعیین می کند زیرا بواسطه آن علم به انجام تکلیف پیدا می کنیم
در جلسه قبل گفته شد این بیان از تعیین و تخییر خلاف مصطلح فقها است بلکه اینجا از موارد اقل و اکثر است که نسبت به قید زائد برائت جاری می شود.
تقریب سوم از دلیل عقلی: الضرورات تتقدر بقدرها
عقل حکم می کند اگر فعل خلاف اصل و قاعده ای انجام بدهیم باید به اندازه ضرورت اکتفاء کنیم. در مانحن فیه نیز ایذاء حرام است و در جایی که ضرورت ایذاء وجود باید باید به اندازه ضرورت اکتفاء کرد. این ضرورت هم در مقام جعل تصویر می شود و هم در مقام امتثال. عقل حکم می کند شارع باید به اندازه ضرورت اجازه انجام مثلا ایذاء را بدهد و باید از خفیف به شدید به ترتیب جواز جعل شود. در مقام امتثال هم به همین شکل است مانند حرمت اکل میته که تنها باید به اندازه لازم و نه بیشتر در جهت حفظ نفس اکل شود. در اینجانیز ایذاء باید به اندازه ای باشد جلوی عمل حرام گرفته شود از طرفی یک عمل حرام اتفاق افتاده و باید جلوی آن گرفته شود و از طرفی ایذاء حرام است
تقریر خارج فقه 9/10/97
مرحوم آقاضیا برای اثبات مراتب به تعیین و تخییر استدلال کردند. میدانیم باید به لسان و قلب وضرب نهی از منکر داشته باشیم ولی نمی دانیم آیا بین آنها مخیر هستیم یا ابتدا باید از خفیف شروع کنیم(درصورت تاثیر خفیف) عقل در این موارد حکم به تعیین می کند زیرا بواسطه آن علم به انجام تکلیف پیدا می کنیم
در جلسه قبل گفته شد این بیان از تعیین و تخییر خلاف مصطلح فقها است بلکه اینجا از موارد اقل و اکثر است که نسبت به قید زائد برائت جاری می شود.
تقریب سوم از دلیل عقلی: الضرورات تتقدر بقدرها
عقل حکم می کند اگر فعل خلاف اصل و قاعده ای انجام بدهیم باید به اندازه ضرورت اکتفاء کنیم. در مانحن فیه نیز ایذاء حرام است و در جایی که ضرورت ایذاء وجود باید باید به اندازه ضرورت اکتفاء کرد. این ضرورت هم در مقام جعل تصویر می شود و هم در مقام امتثال. عقل حکم می کند شارع باید به اندازه ضرورت اجازه انجام مثلا ایذاء را بدهد و باید از خفیف به شدید به ترتیب جواز جعل شود. در مقام امتثال هم به همین شکل است مانند حرمت اکل میته که تنها باید به اندازه لازم و نه بیشتر در جهت حفظ نفس اکل شود. در اینجانیز ایذاء باید به اندازه ای باشد جلوی عمل حرام گرفته شود از طرفی یک عمل حرام اتفاق افتاده و باید جلوی آن گرفته شود و از طرفی ایذاء حرام است