علیرضا عسکری
2018/10/21, 22:55
بسم الله الرحمن الرحیم
خارج فقه استاد قائنی 1397/7/28 باب قصاص علیرضا عسکری
لو جنی مسلم ذمیا ثم ارتد و مات المجنی علیه
فرمده اند که قصاص ثابت نیست زیرا تکافو-هم در زمان سرایت و هم جنایت- وجود ندارد .لذا چنانچه مسلمان بر ذمی جنایتی وارد کندو مجنی علیه که مسلمان نبود ،حین السرایت مسلمان شود هم فرموده اد که قصاص نمیشود لعدم التکافو حین الجنایه
مرحوم محقق
در هردو ملاک عدم قصاص را عدم تکافو حین الجنایه بیان کرده اند.
مرحوم صاحب جواهر با اینکه در انجا قول به عدم ثبوت قصاص دارند اما در اینجا میفرمایند چنانچه اجماعی نباشد قول به ثبوت قصاص دارند و میفرمایند که تکافو حین الجنایه ملاک نمیباشد.و اطلاقات ادله قصاص شامل این مورد میشود
تعلیقه استاد
انکه در کلام صاحب جواهر امده : و لا دليل يدل على اعتبار المساواة في حال الجناية و سرايتها ؛ منظورشان بوده که مساوات به نحو مجموع چه در زمان جنایت و چه سرایت لازم نیست یا اینکه فقط حال السرایه معتبر است و حال الجنایه نیاز نیست؟
اطلاقات ادله قصاص اقتضا ثبوت قصاص دارند و مخصص لایقاد اینجا منطبق نیست.دلیل گفته النفس بالنفس و عنوانی که خارج از دلیل است عبارت است از قصاص مسلم به ذمی و مقتضی صناعت لولاالاجماع همین است و تکافو حین الجنایه لازم نیست .همینکه حین القصاص کافر است کافی است
حرف استاد به صاحب جواهر
چه فرق بین دو مساله که انجا عدم تکافو اشکال نداشت اما اینجااشکال دارد؟
بنظر ما تکافو حین السرایه هم لازم نیست و معیار حال القصاص است.
آنچه از موضوع قصاص خارج شده لایقاد است و اینجا صادق نیست. همانطوری که میفرمایین اگر حین السرایت مرتد بود قصاص میشود ما ماگوییم حالا که حین القصاص مرتد میشود هم قصاص است.
لذا این عبارت صاحب جواهر : لادلیل علی االاعتبار التکافو حین الجنایه و السرایت؛اگر منظورتان این است که در هیچکدام معتبر نیست و حین القصاص کافی است حرف خوبی است
اما اگر منظورتان این است که حین السرایت کافی است: میگوییم زمانی نیکو است که حین قصاص هم باشد و حین السرایت کافی نیست.
خارج فقه استاد قائنی 1397/7/28 باب قصاص علیرضا عسکری
لو جنی مسلم ذمیا ثم ارتد و مات المجنی علیه
فرمده اند که قصاص ثابت نیست زیرا تکافو-هم در زمان سرایت و هم جنایت- وجود ندارد .لذا چنانچه مسلمان بر ذمی جنایتی وارد کندو مجنی علیه که مسلمان نبود ،حین السرایت مسلمان شود هم فرموده اد که قصاص نمیشود لعدم التکافو حین الجنایه
مرحوم محقق
در هردو ملاک عدم قصاص را عدم تکافو حین الجنایه بیان کرده اند.
مرحوم صاحب جواهر با اینکه در انجا قول به عدم ثبوت قصاص دارند اما در اینجا میفرمایند چنانچه اجماعی نباشد قول به ثبوت قصاص دارند و میفرمایند که تکافو حین الجنایه ملاک نمیباشد.و اطلاقات ادله قصاص شامل این مورد میشود
تعلیقه استاد
انکه در کلام صاحب جواهر امده : و لا دليل يدل على اعتبار المساواة في حال الجناية و سرايتها ؛ منظورشان بوده که مساوات به نحو مجموع چه در زمان جنایت و چه سرایت لازم نیست یا اینکه فقط حال السرایه معتبر است و حال الجنایه نیاز نیست؟
اطلاقات ادله قصاص اقتضا ثبوت قصاص دارند و مخصص لایقاد اینجا منطبق نیست.دلیل گفته النفس بالنفس و عنوانی که خارج از دلیل است عبارت است از قصاص مسلم به ذمی و مقتضی صناعت لولاالاجماع همین است و تکافو حین الجنایه لازم نیست .همینکه حین القصاص کافر است کافی است
حرف استاد به صاحب جواهر
چه فرق بین دو مساله که انجا عدم تکافو اشکال نداشت اما اینجااشکال دارد؟
بنظر ما تکافو حین السرایه هم لازم نیست و معیار حال القصاص است.
آنچه از موضوع قصاص خارج شده لایقاد است و اینجا صادق نیست. همانطوری که میفرمایین اگر حین السرایت مرتد بود قصاص میشود ما ماگوییم حالا که حین القصاص مرتد میشود هم قصاص است.
لذا این عبارت صاحب جواهر : لادلیل علی االاعتبار التکافو حین الجنایه و السرایت؛اگر منظورتان این است که در هیچکدام معتبر نیست و حین القصاص کافی است حرف خوبی است
اما اگر منظورتان این است که حین السرایت کافی است: میگوییم زمانی نیکو است که حین قصاص هم باشد و حین السرایت کافی نیست.